Na iedere training of cursus presenteren vraag ik deelnemers om feedback. Dat is niet ongebruikelijk want de meeste trainingen eindigen met het traditionele ‘rondje’ waarin je mag zeggen hoe je de training ervaren hebt. Bij mijn trainingen is dat rondje niets meer dan een natuurlijke afsluiter van de training. Ik noteer daar zelden iets en deel al helemaal geen feedbackformulieren uit. Ik heb zelf ook altijd een hekel aan zo’n A4’tje met wat vragen. Meestal raffel ik dat even af.
Reviews via Springest
Ik werk al een tijd met Springest om mijn trainingen in de markt te zetten en maak ook gebruik van hun review-tool. En het is leuk om te lezen hoe mensen mijn trainingen en mijn aanpak ervaren hebben. Toch is het steeds weer een kwetsbaar moment. Want als ik een cursus presenteren of een improvisatieworkshop heb gegeven en direct daarna vraag wat mensen ervan hebben gevonden, is de sfeer meestal zo goed dat ze positief zijn. Maar als ik een dag wacht en ze in de beslotenheid van hun eigen kantoor hun review laat schrijven, heb ik er geen controle meer over. En al zijn de ervaringen die ik heb gekregen tot nu toe allemaal positief, het is toch iedere keer weer spannend om de berichten te openen.
Feedback geven en ontvangen
Waarom is feedback toch zo ingewikkeld? Waarom vinden we het lastig om te horen wat anderen van ons vinden? En waarom vinden we positieve feedback vaak zelfs nog wel lastiger dan negatieve feedback?
Positieve feedback in cursus presenteren
In mijn cursus presenteren ga ik altijd uit van veel positiviteit. Ik doe mijn best om bij de cursisten te onderzoeken wat hun kwaliteit is en op wat voor manier we die kwaliteit kunnen versterken. Dat is voor mensen vaak wennen. In de meeste trainingen die ze krijgen, gaat het vooral om wat ze nog niet kunnen. Maar mijn ervaring is dat je dan de hele training aan het worstelen bent met vaardigheden die je nog niet hebt en die je moeilijk vindt. Dat leidt vaak tot een frustrerend einde van de training omdat je de lat die je voor jezelf heel hoog hebt gelegd, weer niet hebt gehaald.
Positieve sfeer
Ik ben geen positiviteitsgoeroe en durf ook best te zeggen waar het om gaat. Maar juist door de sfeer in de training positief te houden, kan je als deelnemer aan mijn cursus presenteren veel meer hebben. De sfeer waarin je elkaar complimenten geeft en samen probeert te bouwen aan wat er is, helpt volgens mij bij het creëren van een sfeer waarin je kunt en wilt leren. En dan kan je een kritische opmerking veel makkelijker omzetten in een opbouwend leerpunt.
Beste opleider van het jaar
Ik vraag iedere keer weer om feedback en tot nu toe legt het me geen windeieren. Ik heb inmiddels zoveel positieve ervaringen ‘gescoord’ dat ik genomineerd ben als opleider van het jaar. Gewoon omdat ik veel positieve reviews krijg. En soms staat er in die reviews best eens een aandachtspunt voor mij of een opbouwend kritische noot. Maar altijd zo omschreven dat het me echt verder helpt en niet afbreekt.
Zou het zijn dat ik de positiviteit die ik zaai, ook oogst.
Als dat zo is, kan ik er alleen maar meer van genieten.