Ze staat wat verlegen voor me. Of ze wat extra coaching kan krijgen op haar pitch. ‘Natuurlijk,’ antwoord ik. ‘…daar ben ik immers voor.’ Ik ben vandaag door collega Frank Smallegange meegenomen naar een trainingsdag waar startups hun idee mogen pitchen voor een groep potentiële investeerders. Onze opdracht is de jonge ondernemers een pitchtraining te geven en ze daarna nog verder individueel te coachen als ze dat willen. En de inzet is hoog want de kans om door te dringen tot de volgende ronde is klein.
Vruchtbaarheid
We gaan een lokaal in waar ze met haar pitch begint. Het product heeft iets te maken met de hormooncyclus van vrouwen en het via een technische oplossing heel betrouwbaar meten van de vruchtbaarheid. Nou is dat een onderwerp dat mij als man van 53 (al 15 jaar vader en ‘geholpen’) niet bovenmatig interesseert dus de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bij het begin van de pitch wat afgeleid ben. Ik negeer dat maar niet. Want als ik afgeleid ben, wat gebeurt er dan als ze straks voor de investeerders staat. Ik besluit eerlijk te zijn.
‘Ik vind het een beetje saai tot nu toe. Kan je iets vertellen over hoe het idee ontstaan is?‘ Meestal kom ik door het stellen van vragen wel op ideeën.
Persoonlijk
‘Nou, ik stopte met anticonceptie en ging gebruik maken van de ouderwetse methode om niet zwanger te raken. Maar ik raakte toch ongewenst zwanger omdat die methode niet zo betrouwbaar is. Ik ging zoeken naar een manier om die ouderwetse methode met moderne technologie betrouwbaarder te maken en dat bleek heel nauwkeurig te kunnen. Maar daar was nog niks voor.’
Voor ze verder kan gaan, onderbreek ik haar: ‘Dus je miste een product op de markt door een persoonlijke ervaring. Waarom vertel je dat niet in je pitch?’
Ze kijkt me verbaasd aan. ‘Denk je dat dat werkt?’
‘Ja natuurlijk!’ roep ik enthousiast. ‘Dit is een geweldig verhaal. Als je dat straks durft te vertellen, ben je zelf het bewijs dat de doelgroep op jouw product zit te wachten.’
Opening
Een krachtige opening van je pitch is van groot belang. Een persoonlijke anekdote of een verhaal over een gebruiker van je product, helpt de luisteraars bij het snappen van de behoefte aan een product. In sommige pitches is zo’n begin het halve werk. Vooral als je pitcht voor een groter gezelschap is het aan te bevelen om met een vorm van storytelling te beginnen. Pitch je in kleiner gezelschap – bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst – dan is zo’n verhaal iets dat je liever wat verderop in je pitch stopt
Persoonlijk
Heb je een persoonlijk verhaal, gebruik het. Zo niet, denk dan eens goed aan een van je klanten en ga eens na wat je voor die klant hebt kunnen doen. Meestal vind je in zo’n verhaal wel een mooi opstapje voor een krachtig verhaal over je product of dienst.
Want ook bij pitchen geldt: Hoe persoonlijker je het verhaal maakt, hoe universeler het voor de luisteraar wordt.
Schrijf je in voor de training De Perfecte Pitch in Amersfoort.